{{next.header}}

Efter årets första sju månader har flera viktiga mätetal en liten ökning på nationell nivå jämfört med ifjol. Och den lilla ökningen får betraktas som mycket glädjande eftersom det normala utfallet de senaste tjugo, trettio åren brukar vara "minus tre procent ner varje år" på de flesta parametrar. Den slutliga analysen får vi göra senare i höst men den viktigaste faktorn är rimligen prismedelshöjningen på sammanlagt 100 miljoner som har blåst in varmluft i den svenska travsporten.
De två viktigaste siffrorna av alla är antalet starter och antalet startande hästar. Den första kan vi förstås delvis styra själva via tävlingskalendern – skriver vi ut fler lopp så gör hästarna fler starter. Men siffran för "antalet startande hästar" är en tydligare signal för hur travsporten mår för dagen. Om fler unika svensktränade hästar kommer till start är det ett gott tecken. Skillnaden mellan 2023 och 2024 var -4,2%. Nu till och med juli är skillnaden +0,9% mellan 2024 och 2025. Ingen jätteökning, men en ökning för ett mätetal som annars brukar minska nästan varje år.
Det finns dock fortfarande några viktiga siffror som går neråt. Antal startande licensinnehavare har i stort sett gått ner med ca tre procent per år sedan millennieskiftet. Hittills i år ligger vi på -1,9%. Relativt okej jämfört med senaste tioårsperioden, men fortfarande minus. På ponnysidan fortsätter de senaste årens positiva trend, +1,1% hittills i år och det är naturligtvis långsiktigt viktigt för travsporten.
Vi får i år frågor kring ägarsiffrorna som kan se motsägelsefulla ut. De svenska hästägarna gör fler starter (+1,4%) men antalet startande "hästägarskap" minskar (-2,4%). Det kan verka motsägelsefullt vid en första anblick, men orsaken är mestadels administrativ. Med "hästägarskap" menar vi en unik svensk ägare eller ägargrupp. Ett stallnamn eller en ägarkonstellation, helt enkelt. Att siffran för antalet startande hästägarskap minskar på papperet beror dock till stor del på att allt fler hästägare väljer att anlita de professionella administratörerna som Easy KB, Ofcourse och Asap. Utmärkta alternativ för den som vill samäga hästar på ett lite enklare sätt. Men här vill vi också passa på att tipsa om att registrera ett eget stallnamn. I stället för att bara slentrianmässigt välja "Easy KB, Uppsala" som ägarnamn vilket många gör, är det möjligt att använda ett eget namn som till exempel "Stall Kalle - Easy". Den namnmöjligheten erbjuder alla de stora administratörerna idag.
Roligare för hästägarna – och roligare för oss statistiknördar som därmed får lite bättre koll på hur det svenska hästägandet utvecklar sig, till exempel i Pegasus-rapporterna.
Vi publicerar en Pegasus lägesrapport efter varje månad, men det är först nu på andra sidan halvåret som förändringarna jämfört med motsvarande period ifjol börjar bli tydliga och pålitliga. I början av året är det små volymer och då kan tillfälligheter (till exempel kalenderskillnader i tävlingsutbud, skillnader i vinterväder och annat) göra det svårare att jämföra säsongerna med varandra på ett vettigt sätt.
Särskilt om man bryter ner mätetalen på enskild banregion. Om till exempel Färjestad ökat sina hästägarstarter med +12% till och med mars kan det kanske mest ses som en tillfällig sifferskillnad. Men nu när Färjestad ökat sina hästägarstarter med +12% till och med juli kan vi se det som en mer pålitlig verklig trend. Ju större underlag, desto större säkerhet i bedömningen.
I Pegasus lägesrapport räknar vi hur många av banregionernas hästar, licensinnehavare, travskoleelever och hästägarstall som varit aktiva under januari-juli 2025 samt motsvarande period 2024. Vi visar även banpubliksiffror, antalet tränarsegrar och hur välfyllda startlistorna varit på respektive bana, samt totalsiffror för utdelade prispengar och hur det gått för utlandstränade och utlandsägda hästar i de svenska loppen hittills under året.
I rapporten ser du siffror för varje bana/banregion.
Pegasus lägesrapport till och med juli 2025 jämfört med samma period 2024 finns att hämta här nedanför.
Publicerad torsdag 14 augusti 2025. kundtjanst@travsport.se