{{next.header}}
Foto: Mikael Rosenquist, TR Bild
Vad ville ni uppnå med Klubbhästen?
– Uttagningarna till Michelsen Svenskt Travderby och Derbystoet är en av våra bättre tävlingsdagar för året, men tyvärr har den inte alls fått den publiksiffra och uppmärksamhet som den förtjänar. Vi satte oss därför tillsammans och funderade på vad vi kunde göra för att höja den siffran och kom då på Klubbhästen. Samtidigt satte vi målet att nå minst 3 000 besökare år 2020, berättar Kent.
Vad går projektet ut på och vad gjorde ni?
– Målet med projektet är att engagera klubbar och föreningar i och runt Malmö och går kort ut på att alla föreningar som kommer till Derbyuttagningarna lottas på varsin häst i de olika loppen. De två främst placerade föreningarna i varje försöksheat, alltså 12+12 föreningar, går till en final som då är finalerna i Derbyt och Derbystoet. De två vinnande föreningarna, en i varje final, vinner 15 000 kronor vardera. Dessutom finns såklart tröstpriser och alla föreningar som kommer på uttagningarna med minst 10 medlemmar bjuder vi på fri entré, program och korv med bröd.
Vad blev resultatet?
– Det blev helt klart en succé redan första året. Den totala publiksiffran under uttagningarna nådde upp till fina 2 581 personer och hela 51 olika föreningar bidrog med 595 personer till den siffran. Till finalen kom sedan 248 personer som verkligen trivdes under en fantastisk finaldag och två lyckliga föreningar vann 15 000 kronor var. Det var verkligen kul att se så många här och det blir ju en bättre helhetsupplevelse för alla på plats när det är mycket glädje och engagemang bland publiken. Att koppla ihop idrott (de flesta föreningarna kommer ju därifrån) och trav är som hand i handske enligt mitt sätt att se det.
Erica Froste
erica.froste@travsport.se
Publicerad torsdag 3 januari 2019. kundtjanst@travsport.se