{{next.header}}
Foto: Sundbyholmstravet
Vad ville ni uppnå med att skapa en hästsportarena?
– Vi ville skapa ett unikt hästportcentrum med möjlighet till elitsatsningar inom såväl travsport som islandshäst och ridsport. Banunderlag med högsta internationell standard samt tillgång till komplett infrastruktur möjliggör tävlingar med kringaktiviteter på både nationell och internationell nivå. Genom detta ville vi få ett ökat utnyttjande av vår anläggning och skapa nya, egna, intäkter och stärka vårt varumärke. Och så ville vi såklart få nya intressenter till travsporten och genom det nya hästägare.
Hur gjorde ni?
– Vi började med att bygga en komplett tävlingsanläggning för Islandshästar (2008) som var helt EU finansierad. Sedan byggde vi två stycken fullstora ridbanor med internationellt fibersandsunderlag 2013 och 2016, också till stor del EU finansierade och med andra offentliga stödformer. Vi byggde också faciliter som möjliggör camping i samband med tävlingarna. Vi köpte in ett stort antal tält för VIP-gäster och för utställare. Hindermaterial, displayer och tidtagningsutrustning av högsta kvalité inhandlades också. Viktigt att nämna är att vi lagt stor vikt vid att våra anläggningar ska hålla högsta kvalité och vara ibland de bästa i Sverige för de aktiva gällande teknik, underlag, hindermaterial, banbyggnad, uppstallning samt mat, rekreation och festligheter runt arrangemangen.
Vad har ni fått för resultat?
– Vi har i dag lika många övriga hästsportsevent (38) som travdagar (38) och har hyrt ut 1 835 boxar (2018) till arrangemangen. På våra banor har det (hittills) arrangerats sju Svenska Mästerskap och ett Nordiskt Mästerskap och våra hopptävlingar har varit väldigt populära bland ryttarna, klasserna fylls maximalt redan en kort stund efter att anmälningarna öppnas. Vi har också de, i antal starter, största hopptävlingarna i Sverige totalt - 12 491 st (2017) och 11 840 st (2018). Vi har fått in nya intressenter i travsporten, såväl sponsorer som hästägare, och vi har haft travdagar med fokus på dialog mellan de olika hästporterna. Dessutom har vi stärkt varumärket Sundbyholm mot kommunen och näringslivet och fått ett betydande tillskott av egna nya intäkter, vilket gjort att vi har en ekonomi i balans.
Erica Froste
erica.froste@travsport.se
Publicerad onsdag 9 januari 2019. kundtjanst@travsport.se