Foto: Thomas Blomqvist, TR Bild

Nytt fredagskoncept med V64 Xpress

Svensk Travsport och ATG har kommit överens om att testa ett nytt upplägg för sport och spel på fredagar. Från och med 17 september fram till 10 december kommer ATG dela upp spelformen V64 på två banor under konceptet V64 Xpress.


- Vi behöver testa nya saker för att hålla uppe riksintresset för travsporten, och det här en liten del av det. Tävlingarna på fredagarna påverkas egentligen inte så mycket. Det är ungefär samma lopp och tidsschema som vanligt på de bägge kvällsbanorna, och de första två timmarna fokuserar banpubliken enbart på hemmabanans tävlingar. Men klockan 20:30 startar spelformen V64 där avdelningarna hämtas från två banor istället för bara den ena. Tillsammans med vår affärspartner ATG, banorna och de aktiva vill vi testa vilka fördelar och nackdelar det skulle kunna innebära, säger Per Wetterholm, tf sportchef på Svensk Travsport.

För spelarna och distanspubliken innebär Xpress-upplägget mer action på kortare tid och större riksintresse eftersom hästarna inom huvudspelformen kommer från olika delar av landet. Att det har varit uppskattat på onsdagar kan vi se på både höjd spelomsättning och höga tittarsiffror. Men för den lokala banpubliken har inte onsdagsförändringarna känts lika positiva.

- Det finns helt klart en oro för att Xpress-konceptet försämrat upplevelsen på bana på onsdagar. Men vi vet också att fredagsbanpubliken ofta söker en delvis annan upplevelse än onsdagsbesökarna. Det kan vara så att Xpress-upplägget helt enkelt passar banpubliken bättre på fredagar än onsdagar, när dessutom spelformen och tv-formatet är mindre. Det är detta vi vill testa i höst. Men vi ska vara ödmjuka inför utmaningen att ändra på invanda koncept och vi kommer utvärdera det här noga med berörda banor. Fördelar ska vägas mot nackdelar, säger Per Wetterholm.

Planen är att det nya fredagskonceptet startar den 17 september på Kalmar och Romme för att sedan köras varje vecka fram till 10 december. Därefter följer ett uppehåll på några månader då det nya upplägget utvärderas.

Frågor och Svar

Vad innebär Xpress-upplägget på fredagskvällarnas tävlingar?
- Själva tävlingarna påverkas egentligen inte alls av Xpress-testet. Loppen körs som vanligt på varje bana med ungefär 22 minuters mellanrum. Men spelformen V64 delas mellan två banor istället för att bara avgöras på en ensam bana.

Hur blir upplägget för banpubliken?
- De första två timmarna av tävlingsdagen är det ingen skillnad mot idag. Man kör fem-sex lopp med fokus enbart på banans egna tävlingar och egna sociala umgänget. 22 minuter mellan loppen. Precis som en vanlig travkväll, med andra ord. Framåt halv nio startar spelformen V64 och då visas även den andra banans tre lopp i tv-skärmarna. Sista timmen erbjuds alltså mer action med start var elfte minut då publiken kan följa vad som händer på den andra banan via tv-skärmarna.

Vilka banor ska delta i testet?
- Vi använder de fredagskvällstävlingar som ursprungligen var planerade för 17 september till 10 december.

Datum Huvudbana Andrabana
Fredag 17 september Kalmar Romme
Fredag 24 september Bergsåker Jägersro
Fredag 1 oktober Rättvik Kalmar
Fredag 8 oktober Umåker Romme
Fredag 15 oktober Romme Skellefteå
Fredag 22 oktober Bollnäs Kalmar
Fredag 29 oktober Kalmar Gävle
Fredag 5 november Bollnäs Boden
Fredag 12 november Umåker Bollnäs
Fredag 19 november Romme Jägersro
Fredag 26 november Solvalla Romme
Fredag 3 december Kalmar Romme
Fredag 10 december Kalmar Bollnäs

Hur blir tidsschemat för tävlingarna?
- Så här ser tidsschemat ut under testperioden.

Loppschema Xpress fredag.jpg

Om det blir förseningar på den ena banan, kommer det även att försena den andra banans starttider?
- Max ett par minuter, och i så fall alltid innan defileringen. Banorna anpassar starttiderna till varandra på ungefär samma sätt som idag sker på onsdagskvällar. Om ett schema behöver förskjutas några minuter sker det stegvis och på ett mjukt och anpassat sätt. När hästarna defilerat till ett lopp kommer starten att gå på utsatt tid, oavsett vad som eventuellt händer på den andra banan.

Påverkas prispengarna och propositionerna?
- På huvudbanan blir det samma prispengar, antal lopp (normalt tio) och propositioner som vanligt. På andrabanan kör vi normalt åtta lopp men under testperioden ökar vi prispengarna i tre av loppen, vilket innebär minst 30 000 kronor i förstapris eller 35 000 kronor om det är en storbana. Förutom de något ökade prispengarna i tre lopp på andrabanan påverkas alltså inte propositionerna av detta test.

Kommer det att köras breddlopp på fredagskvällarna?
- Under testperioden kommer inga breddlopp ligga till grund för spelformen V64, vilket innebär att Gävles och Bollnäs planerade breddloppstävlingar 19 oktober och 12 november uppgraderas till vanliga tävlingar.

Kommer det att köras Juniorchans på andrabanan?
- Nej, det kommer inte att köras lopp med Juniorchans på tävlingsdagar med V64-spel.

Hur blir det nästa år – planerar ni för Xpress på fredagar 2022?
- Under hösten 2021 gör vi ett test och utvärderar det tillsammans med banorna och ATG. Vilka fördelar och nackdelar har vi sett? I januari till mars 2022 blir det inget fredags-Xpress eftersom vinterns hästmaterial inte räcker till för dubbla tävlingar på fredagskvällar. Men senare under säsongen är det nästan alltid två kvällsbanor på fredagar. Då kan vi kanske fortsätta med Xpress-upplägget, om vi skulle vilja det.

Varför ska ATG få vara med och påverka tävlingsupplägget?
- ATG har sedan 2019 inte längre något direkt bestämmande över tävlingskalendern, men självklart kommer travsporten alltid behöva ta hänsyn till önskemål från affärspartners och deras kunder. Travsporten är helt beroende av de intäkter som kommer från spelet. Redan för femtio år sedan slog dåvarande STC fast att den svenska travsporten ska kunna drivas professionellt och långsiktigt ligga till grund för många människors yrkesverksamhet och livsintresse. Då behövs stora säkra ekonomiska resurser. Idag är ATG den svenska travsportens överlägset största affärspartner. Vi hoppas naturligtvis att fler spelbolag kommer skriva avtal med oss, och därmed vara med och ekonomiskt bidra till en allt starkare travsport.

Publicerad den 18 juni 2021. kundtjanst@travsport.se

Nyheter