Foto: TR Bild

Uppsittningsavgifter på travsport.se – klart innan mars

Att offentligt kunna visa en prislista på kuskarnas uppsittningsavgifter och körprovisioner är ett aktuellt önskemål. – Vi hoppas kunna ha den funktionen klar på travsport.se innan mars, och jag vet att många av kuskarna vill vänta med eventuella prisförändringar tills detta är klart, säger Svensk Travsports sportchef Robert Karlsson.


Några av de stora elitkuskarna har aviserat prishöjningar vilket skapat diskussioner i travsporten. I korthet handlar det om den så kallade uppsittningsavgiften. Nästan alla kuskar tar ut provision på inkörda prispengar (oftast 5 % för a-tränade hästar och 10 % för b-tränade hästar) men för vissa hästar även en fast uppsittningsavgift utöver provisionen. Det vanligaste är att kuskarna tagit uppsittningsavgift för b-tränade hästar men inte för a-tränade. Nu har några kuskar pratat om att börja ta ut avgiften även för a-tränade hästar.

– Prissättningen är alltid en sak mellan kund och leverantör. Det är en fri marknad och Svensk Travsport har inga åsikter kring kuskarnas olika prisnivåer. Däremot tycker jag det är sunt att prisnivåerna diskuteras och att de blir synligare för alla. Det ska vi försöka hjälpa till med genom en offentlig prislista på travsport.se, säger Robert Karlsson.

Robert hoppas kunna ha funktionen klar på travsport.se innan startanmälningarna börjar för mars månad.

– De kuskar och tränare jag pratat med vill gärna att prisredovisningen på travsport.se ska vara klar innan kuskarna eventuellt förändrar sina avgifter. Därför siktar vi på att funktionen ska vara i drift senast sista veckan i februari. Då kan kuskarna mata in sina prisuppgifter och tränarna kan se detta innan det är dags för startanmälningar till de första tävlingsdagarna i mars.

Kommer det bli krav på kuskarna att redovisa sina avgifter?
– Nej, vi har inga obligatoriska krav att landets cirka tvåtusen kuskar måste offentliggöra sina prisuppgifter. Men för en kusk som vill ha många uppdrag är det förstås avgörande att vara tydlig med kostnaderna annars får man nog inga långsiktiga kunder, avslutar Robert Karlsson.

Publicerad tisdag 25 januari 2022. kundtjanst@travsport.se