Foto: Svensk Travsport

Maria Croons VD-brev: Travets högsäsong står för dörren

Äntligen! Det är väl på sin plats att säga så nu när våren börjar få grepp om hela landet. Vi får självklart räkna med några vädermässiga motgångar fortfarande. Men i travets värld känns det verkligen som att den ljusa tiden nu har börjat. Vi kan nu också välkomna publiken tillbaka till travets riktiga högsäsong.


När det här brevet kommer ut är det ganska exakt två månader kvar till hela travsveriges största helg med Elitloppet sista söndagen i maj. Men innan dess är det också två månader av flera storlopp som leder in till sommarens travfester. Ett säkert vårtecken är som vanligt Paralympiatravets försök och stora finaldag. Och mitt i detta ligger också påsken som alltid bjuder på bra travdagar. Det blir ett pärlband av fyrbenta stjärnor som nu kommer ur vintervilan och visar upp sig för publiken. Vissa av dem har såklart siktet inställt på Elitloppet, som med fem miljoner kronor till vinnaren numer har världens högsta prissumma i ett enskilt travlopp, eller Elitkampen som lockar med en miljon kronor i förstapris för de stora kallblodsstjärnorna. Det är vid den här tiden varje år som drömmarna är som störst och förhoppningarna som mest intensiva.

Test med övernattning i övervakningsstall

Högsäsong för travet innebär också högsäsong för Svensk Travsports antidopningsarbete. De senaste åren har vi infört övervakningsstall i samband med vissa tävlingsdagar. Hästarna hålls helt enkelt under uppsyn den sista tiden inför tävlingsdagen. Under förra helgens STL-finaler på Solvalla testade vi även övervakningsstall med övernattning för att ha ännu mer kontroll. Generellt är övervakningsstall något som uppskattas av aktiva inom travsporten och vi testar nu om det fungerar bra med övernattning också. Testet utvärderas för tillfället och det kan bli aktuellt med övernattning på fler tävlingar under sommaren. Antidopningsarbetet är fortsatt ett av våra mest prioriterade områden och jag hoppas att det är tydligt att vi tar det på största allvar.

Fortsatt arbete med momsfrågan

Momsfrågan är en fortsatt mycket allvarlig och högst aktuell fråga. I mer än fyra år har hästnäringen försökt föra en dialog med Skatteverket för att klargöra att vi är en seriös och affärsdriven bransch som därför också ska betraktas som det. Men Skatteverket fortsätter sin överdrivna jakt på hästföretagare och kräver orimliga mängder bevis och dokumentation att verksamheten är beskattningsbar. En hel bransch vill göra rätt för sig men Skatteverket inte bara försvårar för, utan jagar även, enskilda hästföretagare för att neka dem momspliktighet. Det är väldigt bakvänt och samtidigt en ödesfråga för hela hästnäringen. Svensk Travsport fortsätter att arbeta brett med frågan tillsammans med LRF Häst och Svensk Galopp. Inom den närmsta tiden ska vi träffa både riksdagens travnätverk och vi har dessutom ett möte med Generaldirektören på Skatteverket för att återigen argumentera för vår sak. Frågan lever fortsatt och vi har samlat en hel del material i frågan på vår hemsida: https://www.travsport.se/aga-hast/ekonomi/moms/

Prisökningar påverkar alla

I kölvattnet av kriget i Ukraina har vi sett stora prishöjningar på flera varor. Framför allt energipriserna har skenat där vi nu kan se hur drivmedel når rekordnivåer. Detta kommer i förlängningen innebära fördyringar för fler produkter och travet påverkas redan. Både leverantörer och aktiva inom travsporten har aviserat att prishöjningar måste till för att få allt att gå runt. Och i slutändan drabbar det såklart de enskilda hästägarna. Det här är något som Svensk Travsport följer noga och vi samverkar med andra hästorganisationer i dessa frågor via samarbetet i LRF Häst.

En sport att vara stolt över

I början av 2021 presenterade vi en stor undersökning som genomfördes bland travsportens aktiva. I 70 djupintervjuer fick travets aktiva, stora som små, proffs som nybörjare, beskriva hur man ser på sin sport. Undersökningen visade på att sporten har en hel del utmaningar, men också fantastiska möjligheter. Travets mervärden är väldigt attraktiva för många och det var tydligt att vi behöver bli bättre på att prata om alla positiva aspekter. Det tar vi nu fasta på i den nya kampanjen Vi är Sporten som lanseras nästa vecka. I filmer, annonser, på hemsidor och i sociala medier kommer vi försöka sprida allt det som är fantastiskt med vår sport. Engagemanget, spänningen och framför allt kärleken till hästen är något vi ska vara stolta över. Jag är väldigt spänd på att se hur kampanjen tas emot när den nu rullas ut för omvärlden.

Maria Croon, vd Svensk Travsport

Publicerad den 31 mars 2022. kundtjanst@travsport.se