Foto: Anna Gerdmarker, TR Bild

Ny funktion – tränare kan stryka häst direkt via sitt användarkonto

Tidigare har tränare strukit hästar via telefon till banan, men nu kan tränaren även stryka hästen direkt via sitt användarkonto på travsport.se. Det blir enklare för tränaren och snabbare uppdaterad information för spelarna, säger Robert Karlsson som är sportchef på Svensk Travsport.


Om en häst blir skadad eller sjuk dagarna innan start måste den förstås strykas från loppet. Hittills har tränaren strukit hästen genom telefonkontakt med tävlingsbanans sekretariat. Från och med torsdag 19 oktober kan tränaren även stryka hästen via sitt användarkonto på travsport.se.

Så här går det till.

  1. Tränaren måste vara inloggad på sitt travsport.se-konto via bank-id (användarnamn och lösenord räcker inte i detta fallet).
  2. Strykningar hanteras i listan "Mina kommande starter". Klicka på "soptunnan" längst till höger för att stryka en häst.
  3. Tränaren väljer aktuell strykningsorsak i en lista och bekräftar strykningen genom att spara. Strykningen verkställs därmed direkt och hästen stryks i startlistan hos Svensk Travsport och externa kunder (till exempel spelbolag som ATG). Strykningen går inte att ångra.
  4. Strykning som sker efter kl 09:00 på tävlingsdagen, måste göras via direktkontakt med banan (telefon till sekretariat/måldomare, eller på inskrivningen). Det går alltså inte att stryka via kontot efter kl 09:00 på tävlingsdagen.

Strykningsprocessen ska vara smidig men samtidigt säker. Robert Karlsson förklarar här nedan varför det finns begränsningar att ta hänsyn till.

Frågor och svar

Kan tränaren fortfarande stryka via telefon?
– Ja, det går att stryka som vanligt via telefon till sekretariatet, eller genom att på banan kontakta måldomaren eller Inskrivningen.

Varför måste tränaren logga in med bank–id för att stryka, räcker det inte med användarnamn och lösenord?
– En självklar förutsättning är förstås att inga utomstående personer ska kunna stryka en häst. Vi måste vara extra säkra på tränarens identitet, och därför krävs bank–id som inloggning för just den här funktionen. Om en användare loggar in på annat sätt (via användarnamn och lösenord), så är strykningsfunktionen inte tillgänglig.

Vissa särskilda strykningsorsaker kan inte användas alls via kontot, då måste tränaren alltså ringa i stället?
– Ja, för icke-veterinära strykningsorsaker måste tränaren kontakta banan som då får avgöra vad som är en okej strykningsorsak. Till exempel om man vill stryka för transporthinder eller liknande.

I listan ”Mina kommande starter” på kontot saknas soptunnesymbolen bredvid vissa hästar. Hur kan tränaren stryka en sådan häst?
– Om ”soptunnan” inte visas beror det på något av följande: 1) klockan är efter 9 på tävlingsdagen, 2) tränaren har inte loggat in via bank-id, eller 3) tävlingsbanan är utländsk. I alla tre fallen måste strykningen ske via telefon till banan.

Kan tränaren ångra en strykning?
– Nej. När tränaren bekräftat strykningen på kontot så stryks hästen i alla startlistor omedelbart, till exempel på atg.se. Så en strykning kan inte ångras, det är därför vi är extra noga med att den som stryker verkligen är rätt person.

Om tränaren råkar skriva fel strykningsorsak, går orsaken att rätta i efterhand?
– Ja, det går att rätta angiven orsak. Om till exempel tränaren av misstag råkar välja "förkylning" i stället för "feber". Kontakta banan så hjälper de dig med rättningen.

Det går bara att stryka via kontot fram till kl 09:00 på tävlingsdagen. Strykningar som görs senare än så måste ske via personlig kontakt med banan. Varför är det så?
– För strykningar som sker i nära anslutning till loppet vill vi fortfarande ha personlig kontakt, särskilt om hästen redan har hunnit komma till banan. Vi har satt kl 09:00 som gräns oavsett när första loppet körs på tävlingsdagen. Efter det är det alltså telefon eller personlig kontakt som gäller.

Om tränaren är på semester, hur ska stallpersonalen kunna stryka en häst då?
– Det går förstås att ringa banan som vanligt för att stryka en häst, även i fortsättningen. Banans personal kommer då att säkerställa att den som ringer in strykningen är behörig person, på samma sätt som man gjort tidigare.

Kan banan kontrollera uppgifter om vem som strukit och när?
– Ja. Detaljerade uppgifter om strykningen sparas i en logg som banans personal kan titta i. Där finns till exempel uppgifter om klockslag, strykningsorsak, användarnamn och identifikation av den dator/mobil som användes vid strykningen.