Svensk Travsports årsredovisning 2023 publicerad

Nu är Svensk Travsports årsredovisning för 2023 lanserad och publicerad. Även detta år ingår Svensk Travsports hållbarhetsredovisning som en del av årsredovisningen. Publikationen behåller den uppskattade och lättnavigerade designen, där det är enkelt för läsaren att navigera mellan olika kapitel i års- och hållbarhetsredovisningens innehåll.

I årsredovisningen finns verksamhetsberättelsen för Svensk Travsport AB och förvaltningsberättelsen för såväl hela koncernen, som består av moderbolaget, Svensk Travsport, och dotterbolagen Svensk Travsport AB och Svenska Travsportens Centralförbund Utvecklings AB med tillhörande dotterbolag Hästsportens Administrativa Center AB, TR Media AB, som för moderbolaget Svensk Travsport. Där finns också en hållbarhetsredovisning för hela koncernen samt även travsällskapen.

Hållbarhet inom travsporten

Svensk Travsport har ett aktivt och systematiskt hållbarhetsarbete kopplat till relevanta aspekter för sporten. Frågor som varit och är viktiga innefattar sportens hörnpelare - hästvälfärd, miljö och klimat samt etik och social hållbarhet.

Under 2023 har hållbarhetsarbetet för hela travbranschen, från både Svensk Travsport och travsällskapen, fortsatt. Fokus har legat på att lansera och implementera grundläggande styrdokument enligt handlingsplanen. Framför allt genom implementation av Uppförandekoden i olika forum. Likaså har en miljöpolicy, en leverantörskod samt en arbetsmiljöpolicy lanserats under året.

Svensk Travsport deltar även aktivt i miljö- och hållbarhetsfrågor som är gemensamma för hela hästnäringen, tillsammans med HNS (Hästnäringens Nationella Stiftelse) och LRF Häst med flera organisationer.

Hela årsredovisningen går att läsa i sin helhelt nedan.