{{next.header}}
De nya klasserna:
STL Klass III: 3-åriga och äldre svenska 75 001 - 175.000 kr.
STL Klass II: 3-åriga och äldre svenska 150 001 - 300.000 kr.
STL Klass I: 3-åriga och äldre 200 001 - 550 000 kr.
STL Bronsdivisionen: 3-åriga och äldre 400 001 - 950 000 kr.
STL Silverdivisionen: 3-åriga och äldre 550 001 - 1 800 000 kr.
STL Gulddivisionen: 3-åriga och äldre lägst 950 001 kr.
STL Stodivisionen: 3-åriga äldre svenska ston upp till 750 000 kr (varierande klasser).
STL Diamantstoet: 3-åriga och äldre ston lägst 300 001 kr (varierande klasser).
STL Kallblodsdivisionen: 3-åriga och äldre svenska och norska kallblodiga (varierande klasser).
När det gäller Stodivisionen och Diamantstoet kommer det att vara varierande klasser och startmetoder för att få ett så bra flöde som möjligt. Stodivisionen, som vänder sig till ston som tjänat upp till 750 000 kr, kommer endast att vara öppen för svenska ston. Observera att även Klass II och Klass III vänder sig till svenska hästar.
Dubbelklasslopp med exempelvis Klass III mot Klass I startar Klass III-hästarna på exempelvis 2140 meter och Klass I-hästar 20 meter bakom. Vi kommer att testa maximalt 14 hästar i dessa lopp. De sju hästar med mest poäng från Klass III får spår 1-7 på 2140 meter och de sju hästar med mest poäng från Klass I får spår 1-7 på 2160 meter. Det betyder att alla hästar i respektive klass är garanterade framspår.
Idén har testats bland aktiva och spelare och de flesta har varit positiva. Tränare säger att de i större utsträckning skulle anmäla till ett lopp där man är garanterad framspår vilket skulle öka kvaliteten på loppet och spelare tror att det skulle kunna bli mer körning i loppet om alla hästar har framspår och med möjlighet att ladda för en bra position. Sportsamrådet i veckan gav också tummen upp. Nu testar vi, men skulle det visa sig att vi har fel ändrar vi och kör en vanlig proposition där de 15 hästar med flest poäng oavsett klass kommer med i loppet. Ska bli intressant att se utfallet.
Jag har vid flera tillfällen tagit upp att det skulle vara positivt för vardagstravet om vi skulle kunna begränsa en del av loppen för att styra de bättre hästarna med mycket startpoäng till onsdagar och lördagar. Det är ju också något som vi testat en del under året, både med hela tävlingsdagar som är stängda för hästar med max 1000 poäng eller vissa lopp med exempelvis högst 1000 poäng. Detta har fallit väl ut och är något som vi siktar på ska bli vanligare från nästa år. Ett exempel på ett lyckat sådant lopp är Rättvik fredag 4/10 där det skrevs ut ett så kallat snabblopp för alla hästar, 25 000 kr i förstapris men maximalt med 1500 poäng för att hålla de ”värsta kanonerna” borta. Det blev elva hästar mellan 219 och 1500 poäng som anmäldes och ser på förhand ut som ett riktigt trevligt lopp.
En sak som dykt upp i lite olika forum den senaste tiden är att det alltid ska vara företräde för hemmahästar i breddlopp. Som det är nu får man ha företräde för en tredjedel av hästarna i ett lopp, dvs om det är ett femtonhästarslopp får man ha företräde för fem hemmahästar. Det betyder att om det anmäls 20 hästar till loppet, varav fem är från hemmabanan så kommer de fem med oavsett poäng.
Nu har det höjts en del röster att alla hemmahästar alltid ska komma med i breddloppen. Tanken är kanske god i många fall, men känns ändå inte rättvis eftersom antalet breddloppsdagar skiljer sig åt mellan banorna. Exempelvis har Eskilstuna nio breddloppsdagar och Solvalla fyra. Det är två grannbanor, men där hästar från Sundbyholm skulle få företräde att starta nio gånger på hemmaplan jämfört med Solvallahästarna som skulle få företräde fyra gånger. Detta trots att avståndet till respektive bana inte skiljer speciellt mycket.
Gör vi regioner med exempelvis Eskilstuna, Örebro, Lindesberg och Örebro så faller ju konceptet med hemmaföreträde till stor del, det är ju inga hästar långt utifrån som kommer och tar plats i breddloppen ändå utan det är oftast ekipage från de närliggande banorna som anmäler. Vissa banor tävlar ju heller inte året runt, Vaggeryd till exempel. Var ska deras hästar få företräde när de inte tävlar? Är det på Halmstad, Kalmar, Mantorp eller alla tre? Tanken är god, men det blir ändå inte rättvist eftersom banorna har olika förutsättningar och olika antal breddloppsdagar.
Det har varit Sportsamråd med landets travbanor samt representanter för intresseorganisationerna i dagarna två i veckan. Kreativa dagar där alla får möjlighet att diskutera sportfrågor och komma till tals. Vi har bland annat lagt en hel del av tiden till planering av tävlingsdagar 2025 och vi börjar nu närma oss ett resultat. Det blir lika många ordinarie tävlingsdagar 2025 som 2024, men mer information om detta och ett färdigt tävlingsschema presenteras om några veckor.
Det var allt för denna gång. Ha det gott så hörs vi igen senare i höst.
Mattias Stenby
Publicerad fredag 4 oktober 2024. kundtjanst@travsport.se