Foto: Svensk Travsport

Ny information för travsportens bästa

Det enorma informationsflödet som finns runt travsporten gör den intressant att följa och i det finns också enorma möjligheter – som vi kan nyttja ännu mer än vad vi gör idag. Vi har så mycket att berätta och så mycket att nå ut med och här spelar teknik och digitala tjänster en viktig roll. Våra förutsättningar har nog heller aldrig varit bättre än idag med en nystartad egen IT-avdelning.


Omvärlden förändras vilket också vårt sätt att kommunicera behöver göra. Jag är övertygad om att vi kan öka travets konkurrenskraft som sport och attraktivitet på spelmarknaden genom att använda och utveckla alla berättelser och all den data vi har. Starka varumärken brukar söka efter något att bygga sin ”story” runt – vi behöver inte söka.

Den 6 november förra året släppte vi första versionen av nya travsport.se. Det är fjärde generationen som sett dagens ljus, den första kom redan 1996.

Genom ny teknik är vi nu mycket bättre rustade att fortlöpande jobba med utveckling och paketera nya funktioner för alla travintresserade. Arbetet pågår för fullt med att göra Sportappen responsiv där den första delen, fliken ”Tävling”, ska vara klar den 24 februari. Under våren kommer hela appen vara anpassad till olika plattformar.

Utökad utrustningsinformation

I tisdags berättade vi att 1 mars publiceras vilka sulkytyper hästarna tävlar med i startlistor och resultat. Det är väl känt att hästarnas prestation kan påverkas en hel del beroende på vilken sulky som används och det känns därför bra att vi utvecklat en funktion som spelare och publik länge efterfrågat. Det är dags att bli bekant med bokstäverna A för amerikansk sulky, H för hybrid och S för sulky.

Vidare utvecklas till exempel ponnyanmälningssystem, språngrullor, den nya sajten travskola.se och samarbete är igång med de travbanor som vill utveckla sina hemsidor utifrån samma grundteknik och plattform som travsport.se. Det finns mycket att vinna med det bland annat kan vi då arbeta med vår gemensamma ”storytelling”.

Mycket trafik på travsport.se

Vi har tagit fram statistik för de tre första månaderna med nya travsport.se som visar att 261 293 användare tillsammans svarar för 2,5 miljoner sidvisningar, varav över 1,8 miljoner är unika. Om man tittar på nationalitet befinner sig nära 78 procent av användarna i Sverige. Därefter kommer Norge (drygt 6%), Finland (drygt 5,5%), Danmark (drygt 3%) och USA (drygt 1%).

Mest används såklart startsidan och startanmälan, därefter kommer smittoinfo, propositionshäfte och tävlingskalendern för ponnytrav. Travsport.se levererar god nytta till våra aktiva.

På sajten kan de historieintresserade botanisera i alla loppresultat från 1995, alla startlistor från 1998 och samtliga banprogram från maj 2014 – och förstås bland flertalet av alla hästar vi grundregistrerat.

STL ett varumärke som växer

Bland infosidorna ligger inte oväntat sidor under tävling och avel i topp. Exempelvis lockar sidan som handlar om licenser och poängställningen för Svenska Travligan – STL - till läsning.

Lanseringen av STL startade i samband med att vi 2019 lämnade V75 (V65) som är ATG:s spelvarumärke dit även travsportens elitserie sorterats in som en del sedan 1974. Det är självklart inte lätt att etablera STL när V75 är så oerhört inarbetat men STL ses och hörs allt mer, inte minst i sociala medier. Som jag sagt tidigare båda varumärkena behövs och kan stärka varandra.

Poängställningssidan för STL-divisionerna räknar nära 4 400 visningar trots att den inte varit igång så länge.

Det finns med andra ord mycket på travsport.se men också mycket för oss alla att göra när det gäller byggandet av travsportens varumärke. Många andra verksamheter skulle vara avundsjuka på alla de starka värden, berättelser, känslor och engagemang vi har naturligt.

/Maria

Publicerad fredag 21 februari 2020. kundtjanst@travsport.se