VD-brev: Travets kultur en överlevnadsfråga

Som alltid susar årets andra månad förbi fort. Efter att ha varvat upp i januari sätter alla initiativ i gång ordentligt i februari och plötsligt är det snart mars. Trots det fortsatt tuffa ekonomiska läget har nu samtliga travbanor, basorganisationer och Svensk Travsport presenterat sina verksamhetsplaner med mängder av framåtblickande initiativ för att utveckla travsporten.


Det är ett stort steg för travsporten gemensamt att alla arbetar efter en gemensam affärsplan och gemensamma fokusområden. De 33 verksamhetsplanerna från banorna visar tydligt hur det utöver ordinarie verksamhet också görs tydliga satsningar på publik och hästägare, vilka är de fokusområden som nu gäller enligt arbetsmodellen i Pegasusmotorn. Givetvis görs stora satsningar från Svensk Travsports håll också, mer om det nedan, men det finns en otrolig kraft i att det tas många små och stora initiativ lokalt som riktas åt samma håll.

Vad det gäller publik pågår just nu planeringen för den största gemensamma satsningen någonsin inom travet. Den 31 maj rullar STL Sommar igång där 27 tävlingsdagar med topptravsport rullas ut över två och en halv månad. Travets högtid med flera stortävlingar förstärks ytterligare och varje vecka kommer minst två dagar med STL-klass köras. Utöver en förstärkning av prispengarna så kommer alla dagar också förpackas i ett gemensamt eventkoncept för att ytterligare attrahera publik till banorna. ATG har valt att gå in som titelpartner till STL Sommar och i det ligger ett omfattande samarbete kring marknadsföring där sport, spel och event lyfts fram.

Även förra årets stora varumärkessatsning rullar vidare. Vi är Sporten är Svensk Travsports initiativ för att lyfta all passion och engagemang som finns inom travsporten. Förra året lanserades ett flertal filmer, en samlingshemsida och en bred annonskampanj. Det är glädjande att se att satsningen gav resultat. Under 2022 har nästan 500 000 personer sett filmerna, över 100 000 personer läst intervjuerna på sajten och många följer vardagen kring travsporten i sociala medier. Totalt spenderade alla användare 1023 timmar på sajten, eller 43 dygn om man räknar om det. Kampanjen fortsätter under 2023 med nytt material och fortsatt marknadsföring samt integrerat som en del i STL Sommar. Titta gärna in på viarsporten.se för att inspireras.

Uppförandekod sätter fokus på kulturen

En del av Vi är Sporten-initiativet handlar mycket om att lyfta de positiva delarna av travsporten och lämna de negativa. I det ligger också en kulturförändring inom travsporten. För att förstärka det arbetet lanserades i dagarna en uppdaterad uppförandekod som från och med 1 april kommer att gälla alla som verkar inom travet. Från personal på Svensk Travsport och banor till alla aktiva. Den nya uppförandekoden ska vara ett stöd för alla inom travsporten och lyfta de här oerhört viktiga frågorna. Om travsporten ska överleva och vara en attraktiv och modern sport som är tillgänglig för alla krävs det också att vi tar ansvar för vår kultur.

Den befintliga uppförandekoden är bra och tar upp flera viktiga aspekter, men den uppdaterade versionen är mer omfattande och tydliggör hur vi inom travet ska verka på ett etiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt. Stora delar av uppförandekoden är rätt självklart att följa och många saker är också reglerade i lag. Det finns dock områden där vi vill klargöra vår ståndpunkt som sport och det gör vi skarpare i den här nya versionen. Målet är att det här är en uppförandekod alla vill leva efter självmant men samtidigt är vi också tydligare med potentiella konsekvenser om man upprepat bryter mot uppförandekoden.

Hästgalan på nytt sätt

I början av februari genomfördes årets Hästgala där sportens två- och fyrbenta stjärnor hyllades. Upplägget för i år var nytt och möttes av många och blandade reaktioner. På den positiva sidan så hyllades årets bästa prestationer på bästa sändningstid i TV12 och TV4 för hundratusentals tittare. På den negativa sidan så var de nominerade som också deltog i dagens tävlingar besvikna att inte kunna närvara på prisutdelningen och saknade också den branschsammankomst som Hästgalan brukar vara. Nu kommer alla åsikter att beaktas och upplägget utvärderas när planeringen för nästa års gala sätter igång.

Samtidigt måste jag ta tillfället i akt och gratulera samtliga vinnare i de olika klasserna. Det är alltid lika roligt att återuppleva ett travårs alla fantastiska ögonblick. Stort grattis till:

Årets Häst: Francesco Zet
Årets Tvååring: Fiftyfour
Årets Treåring: Bedazzled Sox
Årets Fyraåring: Francesco Zet
Årets Äldre: Don Fanucci Zet
Årets Sto: Lara Boko
Årets Kallblod: Stjärnblomster
Årets Tränare: Daniel Redén
Årets Kusk: Magnus A Djuse
Årets Komet: Gustav Johansson
Helen Anns Pris: Maria Törnqvist
Svensk Travsports Montépris: Jonathan Carre
Stig H:s skötarstipendium: Jenny Pettersson (Jan-Olov Persson) och Alexander Andersson (Oskar J Andersson)
Årets Uppfödarbragd: Vestmarka AB

Tillsammans mot ljusare tider

Avslutningsvis vill jag ändå säga att vi går mot ljusare tider även om det är ett fortsatt tufft ekonomiskt läge för hela travbranschen. Med stor respekt för hur många sliter och lägger ner sin själ för att få sina verksamheter att gå runt vill jag ändå peka på att vi har så mycket att vara stolta över, att se fram emot, att jobba för och utveckla. Det finns ett grundmurat engagemang för den här sporten som jag ser från alla aktiva till alla som jobbar på banorna och här på Svensk Travsport.

Det är tuffa tider nu, men det är också tillsammans vi kan ta oss igenom dem. Och det är bara vi som kan ta ansvar för en levande travsport i framtiden. Det är ett ansvar och ett uppdrag som jag tror att travsporten tillsammans kommer att klara av.

Maria Croon, vd Svensk Travsport

Publicerad torsdag 23 februari 2023. kundtjanst@travsport.se