VD-brev: Mer initiativ för att öka intresset för travsporten

Även om vi just nu befinner oss i ett bakslag väderleksmässigt så är faktiskt våren på väg och travsportens högtid ligger inte långt borta. Nu i helgen genomförs första deltävlingen i Paralympiatravet, vilket alltid är ett säkert vårtecken. Många initiativ från Svensk Travsport handlar just om att sprida och öka intresset för travsporten. Och den bästa tiden att göra det är när vädret är gynnsamt och tävlingarna är som bäst.


Vi vet att det finns omkring 1,5 miljoner människor som på ett eller annat sätt är intresserad av travsport. Det är Svensk Travsports uppdrag (ihop med banor, aktiva och partners) att både behålla och utveckla antalet intresserade. Här finns det mycket kvar att göra och vi kan aldrig luta oss tillbaka och vara nöjda.

Ett första steg i att utveckla intresset för travsport är att identifiera de som faktiskt är intresserade idag. Vi vet att de finns men vi har bara kontakt med en bråkdel. Därför är också ett av travsportens fokusområden nu att bygga en modern och digital kundresa. Vi behöver få reda på vilka som besöker oss, vilka som är intresserade av oss och även vad vi kan erbjuda dem. Och vi behöver kunna samla alla dessa uppgifter för att kunna se våra olika målgrupper som individer med olika behov och kunna kommunicera med alla individuellt. De digitala hjälpmedel vi har idag är till för att förenkla det här arbetet, men grunden handlar om att arbeta mer strukturerat på det här sättet.

Jag är övertygad om att travbanorna har något attraktivt att erbjuda publiken. Det finns självklart utmaningar i alltifrån lokaler i behov av upprustning till förbättrad teknik. Men i grunden finns det en unik upplevelse med närheten till häst, spänning och social samvaro. Jag var på Solvallas STL-finaler i helgen och kunde bara konstatera att stämningen var fantastisk med jublande och applåderande publik som levde sig in i sporten. Det ska vi ta tillvara på och fortsätta bygga på och sprida mer goda exempel. Travbaneupplevelsen kommer inte att bli likadan som den var för tjugo-trettio år sedan. Men den kan vara minst lika bra.

Som hästägare eller annan del av sporten har du nu också än större möjligheter att uppleva trav på plats genom det årskort som nu innefattar alla tävlingsdagar, på alla travbanor, året om. Om du inte redan har gjort det tycker jag du ska passa på att plocka ut ditt årskort. Här kan du läsa mer om hur du gör.

STL Sommartrav

Den 31 maj startar den största gemensamma publiksatsningen någonsin inom travet – STL Sommartrav. Under två och en halv månad genomförs 27 STL-tävlingar på totalt 22 banor. Det är en jättesatsning på utökad toppsport STL-tävlingar både på onsdagar och lördagar. Till det kommer ett gemensamt eventkoncept som kommer rulla runt på banorna under kampanjperioden. Det här är en gemensam satsning med alla deltagande banor med det uttalade syftet att öka publiken under vår bästa tävlingsperiod. I detta ligger också att börja kommunicera bättre med våra kunder och även lära känna dem bättre för att framåt kunna anpassa vårt erbjudande.

Det är som sagt en stor satsning och stämningen kring turnén och de utökade tävlingsmöjligheterna är väldigt positiva. Jag hoppas och tror det här kan vara startskottet för en nytändning gällande publikupplevelsen på travbanorna.

Våren – en tid för samråd

April är en fullspäckad månad vad det gäller samråd, konsortie, styrelsemöte och självklart också Svensk Travsports fullmäktige den 26 april. Det är många stora och viktiga frågor som kommer att behandlas under de här mötena. En fråga som varit flitigt debatterad de senaste åren är begreppet svenskfödd, förenklat vad kriterierna ska vara för att en häst ska få kallas svenskfödd och delta i största unghästloppen. Nu har ett nytt förslag kring detta arbetats fram i olika grupperingar och läggs fram för konsortiet.

På konsortiet kommer också långsiktiga strategiska satsningar för att utveckla travsporten att diskuteras. Det handlar om att hitta gemensamma målsättningar som alla kan arbeta mot. Ett stort förarbete har gjorts och nu ska tankarna omsättas i handling.

Nya uppförandekoden börjar gälla 1 april

I mitt förra VD-brev skrev jag om den nya uppförandekoden som gäller alla som verkar inom travet. Från personal på Svensk Travsport och banor till alla aktiva. Den nya uppförandekoden ska vara ett stöd för alla inom travsporten och hjälpa oss i resan mot att vara en attraktiv och modern sport som är tillgänglig för alla. Då krävs det också att vi alla gemensamt tar ansvar för vår kultur. Den nya uppförandekoden börjar gälla från och med 1 april och du kan läsa mer om den här.

Travets högtid börjar nu

Som jag inledde med så är det svårt att veta om det snart är jul eller påsk när man tittar på termometern. Men ljusare tider ligger framför oss och för travsporten är det alltid lika spännande när våren närmar sig då det betyder starten på storloppssäsongen, våra storstjärnor årsdebuterar, fler travbanor öppnar upp och publiksiffrorna stiger. Det är alltid en hoppingivande tid och efter en lång vinter har vi mycket att se fram emot!

Maria Croon, VD Svensk Travsport

Publicerad fredag 31 mars 2023. kundtjanst@travsport.se