{{next.header}}
Foto: Svensk Travsport
Vi vet att travsporten har stora utmaningar på många plan. Samtidigt vet alla vi som är en del av travet vilken fantastisk sport och livsstil det är. Och vi vill gemensamt att fler ska få uppleva den.
Då behöver vi också gemensamt ta oss an de utmaningar vi har framför oss. Svensk Travsport har en stor roll att spela men vi kan inte genomföra några förändringar utan alla andra inom travet; uppfödare, tränare, hästägare, travbanor, travskolor, spelare, och så vidare.
Idag presenterade Svensk Travsport betäckningssiffrorna för 2024 (läs mer här). Vi kan konstatera att vi har en mycket låg nivå vad det gäller betäckningar och det är samma nedgång som drabbar hästnäringen i stort. Vi är inte ensamma och det visar hur branschen, liksom hela samhället, påverkas av den ekonomiska konjunkturen. För travsporten är ju risken att om allt annat lika så kommer vi i framtiden få svårt att hålla nuvarande nivå av tävlingsvolym om vi inte lyckas vända siffrorna.
Viktiga signaler för framtidstro
Men travsporten är också livskraftig och jag hoppas att vi nu kan skicka med några signaler som gör att ni alla som är med också vill fortsätta satsa samt att vi kan attrahera nya in i vår sport. Den kanske viktigaste positiva signalen vi fått på länge är det slutgiltiga beslutet i momsfrågan (läs mer här). Och det har redan gett resultat i form av tränare som redan nu fått nya intresserade hästägare som känner lite mer framtidshopp. Momsfrågan har hängt som ett mörkt moln över hästägarna i många år och att äntligen få ett tydligt besked att tävling med travhästar är momspliktig verksamhet är en stor seger. Svensk Travsport arbetar nu vidare mot Skatteverket för att få tydliga och klara spelregler framåt för branschen.
En annan viktig signal som jag, ledningen och styrelsen i Svensk Travsport nu arbetar med är att få till en stabil och tydligt kommunicerad treårsplan. Det handlar om en plan där vi gör en ekonomisk satsning 2025 som sen kan ligga kvar ytterligare två år för att ge en trygghet och förhoppningsvis gör att fler vill och vågar satsa vidare. Exakt hur de ekonomiska förutsättningarna ska se ut är inte fastställt men målet är att kunna göra en insats framförallt vad gäller medel till hästägare.
Hästägare är fortsatt oerhört viktiga för hela branschen. Det är där marknaden för travhästar skapas och som ger effekter både hos uppfödare och därefter i vårt tävlande. Att få fler att vilja bli hästägare och få de befintliga hästägarna att satsa vidare är fortsatt ett prioriterat strategiskt område för 2025 och förutom den ovan nämnda treårsplanen så kommer Svensk Travsport arbeta brett för att öka efterfrågan på travhäst med olika insatser.
Trendigt trav
En stor utmaning för travet är och har varit vårt föryngringsarbete. Både vad det gäller aktiva och publik. Vi tittar ofta på oss själva och ser oss som utdaterade och ointressanta för en yngre målgrupp. Men faktum är att stjärnorna kanske aldrig stått mer rätt för travet än vad de gör nu.
ATG genomförde i somras en stor satsning på en ny och yngre målgrupp under musikfestivalen Way Out West i Göteborg. Satsningen, göteborgskt döpt till Way Out Häst, baserades på målgruppsinsikter och en trendanalys som visade hur travet skulle kunna tas ut till en helt ny publik. Under flera dagar på festivalen blev ATG:s travhörna en stor succé där besökarna fick uppleva travet på ett annorlunda sätt. Travet checkar nämligen i ett antal boxar gällande aktuella trender:
Allt detta kan travet erbjuda i överflöd, det handlar som så ofta att bara paketera vår upplevelse rätt till en ny publik så att de hittar oss. Det är egentligen inget fel på vår grundprodukt utan hur vi tar ut den till omvärlden.
Ett intressant exempel på hur vi genom att fokusera på vår sport når ut är Solvallas satsning på ”nyfiken på trav” där de bjuder in travprofiler (ex: Jörgen Westholm, Magnus A Djuse, Svante Båth, osv) för att berätta om sporten för nyinvigda. Det har varit väldigt väl emottaget och lockar ständigt mellan 50 och 100 personer som är just nyfikna på travet. Att arbeta långsiktigt och med tydliga koncept är uppenbart framgångsrikt och något vi kan lära oss av. Jag vet också att fler banor arbetar hårt med att förpacka sina dagar för olika målgrupper.
SM-helg med sport och auktioner
Nu blickar vi mot helgen och Åbytravet där den 86:e upplagan av Svenskt Mästerskap körs. SM-helgen på Åby är en viktig samlingspunkt för den svenska travsporten. Förutom det självklara, att kora åtta svenska mästare i olika lopp, är det också en möjlighet för travsportens olika intressenter att komma samman med olika aktiviteter i flera dagar. Stort fokus är och kommer det att vara på de inledande auktionerna som genomförs på Sweden International Yearling Sale där ettåringar, fölston, starthästar och hingstandelar kommer att gå under klubban.
Det är fortsatt oroliga tider för travsporten men jag fortsätter att hävda att vi har stora möjligheter att utvecklas och växa om vi gemensamt arbetar för att få fler att vilja vara en del av travsporten. Just under den här veckan med SM-tävlingar är travsporten i centrum och med det gemenskap, glädje, passion, spänning, förhoppningar och på många håll infriade sådana.
Maria Croon, vd Svensk Travsport
Publicerad fredag 27 september 2024. kundtjanst@travsport.se