{{next.header}}
Foto: Svensk Travsport
Den svenska travsporten har från ingenting alls byggt upp en egen IT-avdelning de senaste åren. Det har varit en lika fantastisk som nödvändig resa. Beställningslistan från övriga avdelningar är mycket lång och IT är idag inblandad i väldigt mycket av travets utvecklingsarbete tillsammans med banorna och basorganisationerna.
I år har travsporten satt särskild fokus på ungdoms- och breddfrågor och det märks också på leveransen. Av allt som redan är igång eller på gång under 2020 finns både stort och smått som ska göra travsporten mer attraktiv, tillgänglig och med tjänster som förenklar för alla som är aktiva:
Det finns mycket mer att rapportera om från förbundets horisont! Avelsavdelningen fortsätter det långsiktiga arbetet med statistik, arvbarhet, inavel, BLUP och utveckling av breedly.com samtidigt som man i år producerat nya utbildningsfilmer och informationsmaterial. Arbetet med svenskföddbegreppet fortgår liksom förberedelser för kommande djurhälsoförordning och förhandlingar om ett nytt kallblodsavtal med Norge.
Hästvälfärdsarbetet är alltid top of mind hos Svensk Travsport. I år har vi bland annat infört möjligheten att sätta upp övervakningsstall, något som kommer öka i omfattning nästa år. Vi har även skärpt drivningsreglerna och infört ett nytt upplägg för oanmälda kontroller. En ny utredare har precis börjat och rekryteringen av en utredningschef pågår. När en ny chef är på plats väntar ett färdigt visselblåsarsystem på att införas.
Ekonomiavdelningen jobbar med flera nya ansvarsområden kring bokslut, fördelningsmodeller och controlling efter separationen från ATG. Extra intressant är den efterfrågade utvecklingen av benchmark och nyckeltal som nu tas fram för att stödja banorna. Flera talande exempel har presenterats som visar på potentialen att lära av varandra.
I mitt förra VD-brev snuddade jag vid den marknadsundersökning som nu genomförs, bland annat för att uppdatera vår varumärkesplattform. Det finns ett behov att kartlägga nuläget för travsporten och det görs undersökningar både hos allmänheten och djupintervjuer med målgrupper inom travet. Vi planerar också att lyfta sporten på annat sätt. Andra aktiviteter som avdelningen Marknad & Kommunikation jobbar med adresserar koncept med kommersiell paketering, hållbarhetsfrågor, entrékortsprojekt, politik och samhälle med aktuell spelpolitik och den så kallade gödselutredningen.
Mycket av vår kommunikation är bra, men inriktas mest mot "de redan frälsta" och är inte särskilt inbjudande till folk utanför travets kärna. Det finns så många starka värden i travsporten att utveckla och Sundbyholmstravets film om vad de erbjuder visar vägen och inspirerar verkligen. Du kan se filmen nedan.
/Maria
Publicerad torsdag 17 september 2020. kundtjanst@travsport.se