{{next.header}}
Foto: Svensk Travsport
I vintras gjordes omfattande undersökningar med såväl allmänhet som beslutsfattare, tränare/kuskar, hästägare och uppfödare inom travsporten. Där tydliggjordes bland annat travets alla positiva drivkrafter. Det handlar förstås om kärleken till hästen och om livsstilen. Det inkluderar värden som tävling, träning, spänning, passion, naturkraft och gemenskap.
Samtidigt belystes barriärer och den strukturomvandling med vikande siffror travet är inne i. Det finns en oro kring vår förmåga att utveckla och förnya, men också den omreglerade spelmarknadens konsekvenser och speloptimering. En majoritet pekar även kritisk på kulturen i sporten där till exempel en person inom travet uttrycker sig så här:
”Det har blivit till vår kultur inom travet att alltid ha något att vara missnöjda med eller kritiska till. Det blir tjatigt faktiskt. Speciellt som de som kritiserar ofta är dåligt pålästa och inte det minsta motiverade att göra något för att förändra. De mal på med sitt missnöje och vill att någon ska få sparken, som om det skulle lösa problemen”?
Sedan 1923 då spel på hästar tilläts har intäkter från spel varit travets ”affärsmodell” och dominerande intäktskälla. Sport och spel i symbios har varit och är ett urstarkt koncept. Baksidan på det här myntet är att omvärld och även ibland utövare glömmer att vi är en sport med fantastiska idrottsliga prestationer.
Det finns idag en gemensam bild på förbundet, hos travsällskapen och bland aktiva att travsporten på senare år har förlorat mark som sport. Behoven att lyfta travets kärnvärden och varumärke är omfattande. Det är här travets nya kommunikation med syfte att stärka sporten har en viktig roll att fylla.
Under våren har konceptet ”Vi är sporten” presenterats i en lång rad forum, bland annat i ett öppet seminarium där alla hade möjlighet att lyssna och diskutera. Den bärande idén har tagits emot väldigt bra och självklart är det en framgångsfaktor att inte bara förbundet utan även banor och basorganisationer är med på resan.
Hur kommer då ”Vi är sporten” att märkas? Konceptet kommer synas på det flesta sätt genom kommunikation med redaktionellt material och inom områden som rekrytering, utbildning, kampanjer, annonsering, bildmanér, intern information och så vidare. En stor förändring är att förbundet kommer att jobba betydligt mer med rörliga bilder och webb-TV än tidigare.
Svenska Travligan (STL) är vår elitserie och är självklart en viktig del i ”Vi är sporten”. Med ett starkt sportsligt fokus öppnas en ny möjlighet att knyta sponsorer till travet. STL innehåller de bästa tävlingarna med långa arrangemang som väcker både lokalt och nationellt intresse. Det är också oftast bra publiktillströmning och hög räckvidd.
/Maria
Publicerad torsdag 8 april 2021. kundtjanst@travsport.se